
- dominacja półkul nie jest ustalona i żadna z nich nie jest półkulą dominującą,
- półkula dominująca została uszkodzona w skutek urazu głowy
p
- oburęczność
- słaba sprawność manualna, której może towarzyszyć ogólna niezręczność ciała
- trudności w orientacji w stronach swojego ciała
- trudności w określaniu kierunków w przestrzeni
Przy zaburzeniu lateralizacji stronnej:
- zakłócenie wskazywania strony prawej lub lewej
- zakłócenie wskazywania kierunku w przestrzeni
- trudności z odwzorowaniem figur geometrycznych liter, cyfr o podobnym kształcie, ale ułożonych inaczej w przestrzeni (p-b-d-g)
Przy zaburzeniach lateralizacji mogą też wystąpić inne problemy nie dotyczące stronności tj, trudności w mówieniu i pisaniu.Może wtedy dojść do tzw. Inwersji statycznej. jest to zaburzenie orientacji kierunkowej polegające na myleniu cyfr i liter o podobnym kształcie. Np: b-d, b-p, p-g, 6-9, n-u, d-g. Występuje ono podczas pisania: dziecko ma zaburzone odtwarzanie kształtów liter oraz podczas czytania: dziecko ma trudności w rozpoznawaniu liter asymetrycznych.
Drugi typ inwersji to inwersja dynamiczna. Dziecko ucząc się mówienia i pisania często zmienia kolejność liter i cyfr: kot - tok, 12-21. Przestawia często litery w dwuznakach: sz- zs, zmienia kolejność sylab w wyrazach: mata- tama lub też zmienia kolejność całych wyrazów w zdaniu.
Drugi typ inwersji to inwersja dynamiczna. Dziecko ucząc się mówienia i pisania często zmienia kolejność liter i cyfr: kot - tok, 12-21. Przestawia często litery w dwuznakach: sz- zs, zmienia kolejność sylab w wyrazach: mata- tama lub też zmienia kolejność całych wyrazów w zdaniu.
Bogdanowicz M. „Trudności w pisaniu u dzieci”, Skrypty uczelniane,
Gdańsk 1983
p
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz