czwartek, 14 czerwca 2012

Etapy pracy z dzieckiem z zaburzonÄ… lateralizacjÄ… i orientacjÄ… przestrzennÄ…


I etap – ogólne rozluźnienie mięśni, relaksacja, uspokojenie,
II etap – ćwiczenia uÅ›wiadamiajÄ…ce oÅ› i schemat ciaÅ‚a:
o   w makroprzestrzeni
o   w mikroprzestrzeni (pÅ‚aszczyzna)

Rodzaje ćwiczeÅ„ w makroprzestrzeni :
  • chodzenie po równoważni
  • naÅ›ladowanie ruchów choreograficznych
  • naÅ›ladowanie ruchów rÄ…k
  • zwisy na drabinkach na prawej i lewej rÄ™ce
  • wspinanie siÄ™ po sznurze
  • wskazywanie części przed lustrem i bez lustra
  • wymachy ramion wedÅ‚ug wskazaÅ„
  • podskoki raz na jednej raz na drugiej nodze
  • ćwiczenia przed lustrem
  • chodzenie slalomem
  • udawanie ptaka, samolotu
  • maszerowanie wedÅ‚ug wskazaÅ„ z akcentowaniem danego ruchu (wymachu) rÄ™koma, nogami
  • chodzenie po „cudzych” Å›ladach 
  • pajacyki
Tu sÄ… oczy, tu jest nos,
TÄ™dy czasem pÅ‚aczÄ™ w gÅ‚os,
SÄ… policzki, jest i brzuszek,
A tutaj jest mój paluszek.
lub:
...a tutaj jest mój lewy/prawy
paluszek.
     po kolei wskazujemy na poszczególne części ciaÅ‚a:
     oczy, nos, buziÄ™, policzki, brzuszek,
     a na koniec zginamy paluszek
Kółko małe, kółko duże,
     rysujemy rÄ™kÄ… w powietrzu maÅ‚e koÅ‚o, duże koÅ‚o
Plecy proste, rÄ™ce w górze.
     prostujemy plecy, podnosimy rÄ™ce
Schyl siÄ™ w prawo, schyl siÄ™ w lewo,
     zginamy siÄ™ w prawo, w lewo
Tak siÄ™ chwieje w lesie drzewo.

Stopniowe zmienianie ruchów (przestrzeń pozioma a pionowa):

1. jednostronne (prawo lub lewostronne)
2. obustronne (równolegle prawa i lewa strona ciała)
3. naprzemienne (raz lewa, raz prawa strona ciała)

Rodzaje ćwiczeÅ„ w mikroprzestrzeni :
  • skÅ‚adanie symetrycznych części np. kartki
  • dorysowywanie brakujÄ…cej strony w rysunkach niepeÅ‚nych
  • zaznaczanie na „mapach”, „planach” danych punktów, obiektów
  • dopeÅ‚nianie ukÅ‚adanek patyczkowych lub figur wedÅ‚ug osi symetrii (poziomej lub pionowej)

III etap – ćwiczenia w okreÅ›laniu kierunków w przestrzeni czyli okreÅ›laniu poÅ‚ożenia innych obiektów w stosunku do wÅ‚asnej osi ciaÅ‚a. Także w tej grupie ćwiczeÅ„ wykorzystuje siÄ™ makro i mikro przestrzeÅ„ oraz ruchy jednostronne, obustronne i naprzemienne.
 
Rodzaje ćwiczeń:
      Podawanie zabawki, która leży po wskazanej stronie, dotkanie wskazanego ucha, pokazywanie wskazanego oka, opowiadanie co znajduje siÄ™ po wskazanej stronie
      Wskazywanie misiowi sterowanemu przez dziecko drogÄ™ do skarbu
      Chwytanie/rzucanie piÅ‚ki raz lewÄ…, raz prawÄ… rÄ™kÄ… (ze wskazaniem). 
  
1. Podskakujemy w miejscu przez kilka minut.
2. Zatrzymujemy siÄ™.
3. Kładziemy obie dłonie na klatce piersiowej. Przesuwamy dłonie w kierunku bijącego serca.
4. Czujemy bicie serca, wsłuchujemy się w jego rytm.
5. Informacja: „Serce mamy po lewej stronie. ZaÅ‚ożę Ci frotkÄ™ na tÄ™ rÄ™kÄ™, która jest bliżej serca.
6. PodnieÅ› tÄ™ rÄ™kÄ™ do góry – to jest lewa rÄ™ka.”
7. Polecenie: „Załóż drugÄ… frotkÄ™ na kostkÄ™ lewej nogi”.
8. Informacja: „ Frotka jest na lewej nodze”.
9. Polecenie: „PodnieÅ› do góry rÄ™kÄ™, na której nie ma
    frotki. To jest prawa rÄ™ka.”
10. „ZÅ‚ap siÄ™ prawÄ… rÄ™kÄ… za prawÄ… kostkÄ™”.


IV etap – ćwiczenia wspomagajÄ…ce okreÅ›lanie relacji 
przestrzennych, czyli okreÅ›laniu poÅ‚ożenia przedmiotów z 
użyciem pojęć typu: nad, pod, obok, miÄ™dzy, 
za, przed.

Rodzaje ćwiczeÅ„ w makroprzestrzeni :
  • ukÅ‚ady choreograficzne (naÅ›ladowanie, opisywanie)
  • ukÅ‚adanie swojego ciaÅ‚a w opisany sposób
  • naÅ›ladowanie lub odtwarzanie z pamiÄ™ci ruchów lub ich 
  • ukÅ‚adów chodzenie „po labiryncie” wedÅ‚ug wskazaÅ„
  • szukanie ukrytego przedmiotu wedÅ‚ug schematu mapy lub informacji werbalnych
  • ćwiczenia w parach np. naÅ›ladowanie kolegi stojÄ…cego naprzeciwko
Rodzaje ćwiczeń w mikroprzestrzeni
            ukÅ‚adanki typu domina
            ukÅ‚adanki patyczkowe, w których najważniejsze jest rozpoznawanie lub odwzorowywanie danego kierunku, ukÅ‚adu patyczków
            ukÅ‚adanki klockowe
zakreślanie odpowiednich pól na papierze w kratkę tak, aby powstał obiekt

V etap – ćwiczenia wspomagajÄ…ce poÅ‚ożenie przedmiotów w przestrzeni oraz ćwiczenie w wyznaczaniu osi 
symetrii obiektów.
 

Rodzaje ćwiczeń:
układanie przedmiotów w taki sposób, jak określają to pojęcia typu: nad, pod, obok, między, wcześniej, itp.
segregowanie (klasyfikowanie ) poÅ‚ożenia przedmiotów na obrazkach wedÅ‚ug pojęć: nad – pod, za – przed
kopanie piłki
„pakowanie” walizki lub paczki pocztowej
ustawianie przedmiotów według informacji ustnych
domina przestrzenne


VI etap – techniki regulujÄ…ce napiÄ™cie rÄ™ki i jej ruchy pod kontrolÄ… wzrokowÄ….
VII etap – techniki usprawniania motoryki rÄ…k (dÅ‚onie, palce).

       VIII etap – techniki ćwiczÄ…ce grafomotorykÄ™.
 IX etap – ćwiczenia w zakresie zapisu:
 
literowego (pismo elementowe)
połączeń literowych (pismo łączne)
pisania (pismo ciągłe)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz