czwartek, 14 czerwca 2012

Etapy pracy z dzieckiem z zaburzoną lateralizacją i orientacją przestrzenną


I etap – ogólne rozluźnienie mięśni, relaksacja, uspokojenie,
II etap – ćwiczenia uświadamiające oś i schemat ciała:
o   w makroprzestrzeni
o   w mikroprzestrzeni (płaszczyzna)

Rodzaje ćwiczeń w makroprzestrzeni :
  • chodzenie po równoważni
  • naśladowanie ruchów choreograficznych
  • naśladowanie ruchów rąk
  • zwisy na drabinkach na prawej i lewej ręce
  • wspinanie się po sznurze
  • wskazywanie części przed lustrem i bez lustra
  • wymachy ramion według wskazań
  • podskoki raz na jednej raz na drugiej nodze
  • ćwiczenia przed lustrem
  • chodzenie slalomem
  • udawanie ptaka, samolotu
  • maszerowanie według wskazań z akcentowaniem danego ruchu (wymachu) rękoma, nogami
  • chodzenie po „cudzych” śladach 
  • pajacyki
Tu są oczy, tu jest nos,
Tędy czasem płaczę w głos,
Są policzki, jest i brzuszek,
A tutaj jest mój paluszek.
lub:
...a tutaj jest mój lewy/prawy
paluszek.
     po kolei wskazujemy na poszczególne części ciała:
     oczy, nos, buzię, policzki, brzuszek,
     a na koniec zginamy paluszek
Kółko małe, kółko duże,
     rysujemy ręką w powietrzu małe koło, duże koło
Plecy proste, ręce w górze.
     prostujemy plecy, podnosimy ręce
Schyl się w prawo, schyl się w lewo,
     zginamy się w prawo, w lewo
Tak się chwieje w lesie drzewo.

Stopniowe zmienianie ruchów (przestrzeń pozioma a pionowa):

1. jednostronne (prawo lub lewostronne)
2. obustronne (równolegle prawa i lewa strona ciała)
3. naprzemienne (raz lewa, raz prawa strona ciała)

Rodzaje ćwiczeń w mikroprzestrzeni :
  • składanie symetrycznych części np. kartki
  • dorysowywanie brakującej strony w rysunkach niepełnych
  • zaznaczanie na „mapach”, „planach” danych punktów, obiektów
  • dopełnianie układanek patyczkowych lub figur według osi symetrii (poziomej lub pionowej)

III etap – ćwiczenia w określaniu kierunków w przestrzeni czyli określaniu położenia innych obiektów w stosunku do własnej osi ciała. Także w tej grupie ćwiczeń wykorzystuje się makro i mikro przestrzeń oraz ruchy jednostronne, obustronne i naprzemienne.
 
Rodzaje ćwiczeń:
      Podawanie zabawki, która leży po wskazanej stronie, dotkanie wskazanego ucha, pokazywanie wskazanego oka, opowiadanie co znajduje się po wskazanej stronie
      Wskazywanie misiowi sterowanemu przez dziecko drogę do skarbu
      Chwytanie/rzucanie piłki raz lewą, raz prawą ręką (ze wskazaniem). 
  
1. Podskakujemy w miejscu przez kilka minut.
2. Zatrzymujemy się.
3. Kładziemy obie dłonie na klatce piersiowej. Przesuwamy dłonie w kierunku bijącego serca.
4. Czujemy bicie serca, wsłuchujemy się w jego rytm.
5. Informacja: „Serce mamy po lewej stronie. Założę Ci frotkę na tę rękę, która jest bliżej serca.
6. Podnieś tę rękę do góry – to jest lewa ręka.”
7. Polecenie: „Załóż drugą frotkę na kostkę lewej nogi”.
8. Informacja: „ Frotka jest na lewej nodze”.
9. Polecenie: „Podnieś do góry rękę, na której nie ma
    frotki. To jest prawa ręka.”
10. „Złap się prawą ręką za prawą kostkę”.


IV etap – ćwiczenia wspomagające określanie relacji 
przestrzennych, czyli określaniu położenia przedmiotów z 
użyciem pojęć typu: nad, pod, obok, między, 
za, przed.

Rodzaje ćwiczeń w makroprzestrzeni :
  • układy choreograficzne (naśladowanie, opisywanie)
  • układanie swojego ciała w opisany sposób
  • naśladowanie lub odtwarzanie z pamięci ruchów lub ich 
  • układów chodzenie „po labiryncie” według wskazań
  • szukanie ukrytego przedmiotu według schematu mapy lub informacji werbalnych
  • ćwiczenia w parach np. naśladowanie kolegi stojącego naprzeciwko
Rodzaje ćwiczeń w mikroprzestrzeni
            układanki typu domina
            układanki patyczkowe, w których najważniejsze jest rozpoznawanie lub odwzorowywanie danego kierunku, układu patyczków
            układanki klockowe
zakreślanie odpowiednich pól na papierze w kratkę tak, aby powstał obiekt

V etap – ćwiczenia wspomagające położenie przedmiotów w przestrzeni oraz ćwiczenie w wyznaczaniu osi 
symetrii obiektów.
 

Rodzaje ćwiczeń:
układanie przedmiotów w taki sposób, jak określają to pojęcia typu: nad, pod, obok, między, wcześniej, itp.
segregowanie (klasyfikowanie ) położenia przedmiotów na obrazkach według pojęć: nad – pod, za – przed
kopanie piłki
„pakowanie” walizki lub paczki pocztowej
ustawianie przedmiotów według informacji ustnych
domina przestrzenne


VI etap – techniki regulujące napięcie ręki i jej ruchy pod kontrolą wzrokową.
VII etap – techniki usprawniania motoryki rąk (dłonie, palce).

       VIII etap – techniki ćwiczące grafomotorykę.
 IX etap – ćwiczenia w zakresie zapisu:
 
literowego (pismo elementowe)
połączeń literowych (pismo łączne)
pisania (pismo ciągłe)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz