I etap – ogólne rozluźnienie mięśni, relaksacja,
uspokojenie,
II etap – ćwiczenia uświadamiające oś i schemat
ciała:
o
w
makroprzestrzeni o w mikroprzestrzeni (płaszczyzna)
Rodzaje
ćwiczeń w makroprzestrzeni :
- chodzenie po równoważni
- naśladowanie ruchów choreograficznych
- naśladowanie ruchów rąk
- zwisy na drabinkach na prawej i lewej ręce
- wspinanie się po sznurze
- wskazywanie części przed lustrem i bez lustra
- wymachy ramion według wskazań
- podskoki raz na jednej raz na drugiej nodze
- ćwiczenia przed lustrem
- chodzenie slalomem
- udawanie ptaka, samolotu
- maszerowanie według wskazań z akcentowaniem danego ruchu (wymachu) rękoma, nogami
- chodzenie po „cudzych” śladach
- pajacyki
Tu są oczy, tu jest
nos,
Tędy czasem płaczę w głos,
Są policzki, jest i brzuszek,
A tutaj jest mój paluszek.
lub:
...a tutaj jest mój lewy/prawy
paluszek.
po kolei wskazujemy na poszczególne części
ciała:
oczy, nos, buzię, policzki,
brzuszek,
a na koniec zginamy paluszek
Kółko małe, kółko duże,
rysujemy ręką w powietrzu małe koło, duże
koło
Plecy proste, ręce w górze.
prostujemy plecy, podnosimy ręce
Schyl się w prawo, schyl się
w lewo,
zginamy się w prawo, w lewo
Tak się chwieje w lesie drzewo.
Stopniowe
zmienianie ruchów (przestrzeń pozioma a pionowa):
1. jednostronne (prawo lub lewostronne)
2. obustronne (równolegle prawa i lewa strona ciała)
3. naprzemienne (raz lewa, raz prawa strona ciała)
Rodzaje
ćwiczeń w mikroprzestrzeni :
- składanie symetrycznych części np. kartki
- dorysowywanie brakującej strony w rysunkach niepełnych
- zaznaczanie na „mapach”, „planach” danych punktów, obiektów
- dopełnianie układanek patyczkowych lub figur według osi symetrii (poziomej lub pionowej)
III etap – ćwiczenia w określaniu kierunków w
przestrzeni czyli określaniu położenia innych obiektów w stosunku do własnej
osi ciała. Także w tej grupie ćwiczeń wykorzystuje się makro i mikro przestrzeń
oraz ruchy jednostronne, obustronne i naprzemienne.
Rodzaje
ćwiczeń:
•
Podawanie
zabawki, która leży po wskazanej stronie, dotkanie wskazanego ucha, pokazywanie
wskazanego oka, opowiadanie co znajduje się po wskazanej stronie
•
Wskazywanie
misiowi sterowanemu przez dziecko drogę do skarbu
•
Chwytanie/rzucanie
piłki raz lewą, raz prawą ręką (ze wskazaniem).
1. Podskakujemy w miejscu przez kilka minut.
2. Zatrzymujemy się.
3. Kładziemy obie dłonie na klatce piersiowej.
Przesuwamy dłonie w kierunku bijącego serca.
4. Czujemy bicie serca, wsłuchujemy się w jego
rytm.
5. Informacja: „Serce mamy po lewej stronie.
Założę Ci frotkę na tę rękę, która jest bliżej serca.
7. Polecenie: „Załóż drugą frotkę na kostkę lewej
nogi”.
8. Informacja: „ Frotka jest na lewej nodze”.
9. Polecenie: „Podnieś do góry rękę, na której nie ma
frotki. To jest prawa ręka.”
frotki. To jest prawa ręka.”
10. „Złap się prawą ręką za prawą kostkę”.
IV etap – ćwiczenia wspomagające określanie
relacji
przestrzennych, czyli określaniu położenia przedmiotów z
użyciem pojęć typu: nad, pod, obok, między,
za, przed.
przestrzennych, czyli określaniu położenia przedmiotów z
użyciem pojęć typu: nad, pod, obok, między,
za, przed.
Rodzaje
ćwiczeń w makroprzestrzeni :
- układy choreograficzne (naśladowanie, opisywanie)
- układanie swojego ciała w opisany sposób
- naśladowanie lub odtwarzanie z pamięci ruchów lub ich
- układów chodzenie „po labiryncie” według wskazań
- szukanie ukrytego przedmiotu według schematu mapy lub informacji werbalnych
- ćwiczenia w parach np. naśladowanie kolegi stojącego naprzeciwko
Rodzaje
ćwiczeń w mikroprzestrzeni
układanki typu dominaukładanki patyczkowe, w których najważniejsze jest rozpoznawanie lub odwzorowywanie danego kierunku, układu patyczków
układanki klockowe
zakreślanie odpowiednich pól na papierze w kratkę tak, aby powstał obiekt
symetrii obiektów.
Rodzaje ćwiczeń:
układanie
przedmiotów w taki sposób, jak określają to pojęcia typu: nad, pod, obok,
między, wcześniej, itp.
segregowanie
(klasyfikowanie ) położenia przedmiotów na obrazkach według pojęć: nad – pod,
za – przed
kopanie piłki
„pakowanie”
walizki lub paczki pocztowej
ustawianie
przedmiotów według informacji ustnych
domina
przestrzenne
VI etap – techniki regulujące napięcie ręki i jej
ruchy pod kontrolą wzrokową.
VII etap – techniki usprawniania motoryki rąk (dłonie, palce).
IX etap – ćwiczenia w zakresie zapisu:
połączeń literowych (pismo łączne)
pisania (pismo ciągłe)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz