
Dziecko leworęczne znajduje się zazwyczaj w sytuacji o wiele trudniejszej niż jego praworęczni rówieśnicy. Szczególnie początki nauki szkolnej, przede wszystkim zaś początki nauki pisania bywają trudne, a nawet szokujące.
Zaburzenia stwierdzone u dzieci lewostronnych uznaje się za skutek wyśmiewania i zmuszania do posługiwania się prawą ręką.
Problemy dziecka leworęcznego
Efektem takich działań mogą być poważne problemy:
pkonflikt dominacji (uaktywnienie ośrodków w półkuli niedominującej),
pzaburzenia osobowości (płaczliwość, lękliwość, ataki złości, agresji),
pzaburzenia nerwicowe (jąkanie, moczenie nocne),
pniechęć do przedszkola, szkoły,
pnadpobudliwość psychomotoryczną.
Dziecko "faworyzujące" lewą rękę powinno przed rozpoczęciem nauki w szkole zostać przebadane przez psychologa, który określi, czy faktycznie jest leworęczne, jeśli tak trzeba zaakceptować jego leworęczność.
Nie przeuczamy na prawą rękę dzieci:
zlateralizowanych lewostronnie,
o wczesnej sile dominacji lewej ręki,
upośledzonych umysłowo,
o małej sprawności ręki prawej,
akceptujących swoją leworęczność,
jąkających się.
U dzieci oburęcznych proces lateralizacji przebiega w sposób zwolniony! Obie ręce tych dzieci są zazwyczaj mało sprawne, często występuje również brak koordynacji między nimi.
Jeśli dziecko posługuje się na zmianę prawą i lewą ręką powyżej 10r.ż. to objaw ten możemy interpretować jako zaburzenie rozwoju!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz