poniedziałek, 4 czerwca 2012

Dziecko Leworęczne




Dziecko leworęczne znajduje się zazwyczaj w sytuacji o wiele trudniejszej niż jego praworęczni rówieśnicy. Szczególnie początki nauki szkolnej, przede wszystkim zaś początki nauki pisania bywają trudne, a nawet szokujące.
Zaburzenia stwierdzone u dzieci lewostronnych uznaje się za skutek wyśmiewania i zmuszania do posługiwania się prawą ręką.



Problemy dziecka leworęcznego

Efektem takich działań mogą być poważne problemy:

pkonflikt dominacji (uaktywnienie ośrodków w półkuli niedominującej),
p
pzaburzenia osobowości (płaczliwość, lękliwość, ataki złości, agresji),
p
pzaburzenia nerwicowe (jąkanie, moczenie nocne),
p
pniechęć do przedszkola, szkoły,
p
pnadpobudliwość psychomotoryczną.



Dziecko "faworyzujące" lewą rękę powinno przed rozpoczęciem nauki w szkole zostać przebadane przez psychologa, który określi, czy faktycznie jest leworęczne, jeśli tak trzeba zaakceptować jego leworęczność. 

Nie przeuczamy na prawą rękę dzieci:

 zlateralizowanych lewostronnie,
 o wczesnej sile dominacji lewej ręki,
 upośledzonych umysłowo,
 o małej sprawności ręki prawej,
 akceptujących swoją leworęczność,
 jąkających się.


U dzieci oburęcznych proces lateralizacji przebiega w sposób zwolniony! Obie ręce tych dzieci są zazwyczaj mało sprawne, często występuje również brak koordynacji między nimi.


Jeśli dziecko posługuje się na zmianę prawą i lewą ręką powyżej 10r.ż. to objaw ten możemy interpretować jako zaburzenie rozwoju!


p


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz